2014. április 10., csütörtök

Adminisztrációs segédlet

Végére érve az itteni adminisztrációnak, úgy döntöttem, hogy leírom az egyes lépéseket, hátha olyan is olvassa majd ezt a blogot, aki hasonló cipőben jár. Ez a poszt elég száraz lesz, de elképzelhető, hogy valakinek használra válik majd az itt található infó.


Ahhoz, hogy Münchenben el tudj kezdeni dolgozni, el kell intézned néhány dolgot:
  1. szerezned kell egy lakást
  2. be kell jelentkezned, mint lakos, ekkor kapsz erről egy igazolást (Meldebestätigung)
  3. nyitnod kell egy bankszámlát
  4. célszerű (ha még nincs) egy német mobilszámot is intézni
  5. tagja kell legyél egy EÜ pénztárnak (Krankenkasse)
  6. be kell szerezned az adóazonosító-jeledet az adóhatóságnál (Finanzamt), továbbá itt megigénylik Neked az Elektronischen Lohnsteuerabzugsmerkmale-t (nem vicc, ez a neve), ha minden igaz, ez váltotta 2013-ban az adókártyát, így most már ez is elektronikus.

Én ebben a sorrendben intéztem, de ez nincs kőbe vésve, az első kettő az fix, mert a Meldebestätigung-ot több helyen is kérik. Továbbá a 2. és 6. pont között el kell teljen 3-4 nap, hogy megjelenjenek az adataink a rendszerben. Nekem szerencsém volt, mert már két nap után ott volt minden, de mondta az ügyintéző, hogy ez azért ritka kivétel. Az egész folyamat akár egy nap alatt is elintézhető (6-ost kivéve), ha tudjuk. hogy mikor-hova kell menni, és elég korán elkezdjük. Általában nem kell időpontot kérni, én egyedül a bankszámlanyitásnál éltem ezzel a lehetőséggel és sehol nem kellett pár percnél többet várnom, kivéve a 2. pontot, de az természetes (és ott nem is tudsz szerintem időpontot kérni).

Jótanács: ha van itthon szkennerünk és/vagy nyomtatónk (most már 10-12 ezer forintért lehet kombó eszközt venni), akkor ha tudjuk, mindenképp vigyük magunkkal, mert lesz olyan, hogy jól fog jönni.

Még egy jótanács: a postaládánkon mindenképpen szerepeljen a nevünk, ezt ellenőrizzük le, mert sokmindent (szinte mindent) nem fogunk személyesen megkapni, hanem kipostázzák majd, így ez kulcsfontosságú!

Kicsit kifejtem, hogy melyik pont mit takar és mit is kell csinálni:

1. Albérlet

Na ezen nincs mit filozofálni, az előző poszt erről szólt. Szerezned kell egy albérletet, mert az, hogy lakj valahol, feltétele annak, hogy dolgozz valahol.


2. Bejelentkezés

Hol: 
Kreisverwaltungsreferat (KVR)
Ruppertstraße 19, 80466 München

Mi kell hozzá:
Érvényes személyi vagy útlevél
Albérleti szerződés (tőlem nem kérték, de kellhet)

Mit kell tenni:
Be kell jelentkezned, mint új müncheni lakos a KVR-nél (ez magyarul kb önkormányzatot jelent). Amikor bemész az épületbe, látni fogod, hogy legalább 10-12 váróterem van, betűrend szerint. Azaz, ha mondjuk T-vel kezdődik a vezetékneved, akkor oda menj és ott húzz sorszámot. Általában rengetegen vannak, de gyorsan mennek a dolgok, nem kell megijedni. Amikor én húztam számot, 123 volt rajta, felnéztem, hogy hol tartanak, akkor ment be az 56-oska. Szóval gondolatban már tábort vertem, hogy egész nap ott leszek, de az a cirka hatvan ember másfél órán belül lement. Én magam körülbelül öt percet voltam bent. Egy úr felvette az adataimat az útlevél és néhány kérdés alapján, majd adott egy igazolást (Meldebestätigung), hogy ott jártam. Ez utóbbit őrizzük meg, mert kelleni fog!

Fontos! Meg fogják kérdezni, hogy milyen vallásúak vagyunk. Ha nem szeretnénk egyházadót fizetni (Kirchensteuer), akkor mindenképp mondjuk, hogy nem vagyunk vallásosak! Ez tudtommal nem jár semmilyen hátránnyal, ettől még például ugyanúgy bemehetünk a templomba. Az egyházadó mértéke fizetés- és tartományfüggő, egy 3500 eurós bruttó havi fizetésnél (ami nettó ~2200 euró) kb. 60-80 eurót vonnak le Bayern-ben havonta. Szóval nyilván túl lehet élni, de ha felszorozzuk, akkor azért egy évben csak becsengetünk 7-900 eurót az egyháznak. Örülök, ha valaki befizeti, én a magam részéről, mivel meg vagyok ugyan keresztelve, de nem igazán vagyok hívő, így inkább - gyarló módon - veszek egy új plazmatévét vagy egy bringát ebből a pénzből J

Ha megvan a Meldebestätigung, ami igazolja, hogy eleget tettünk a bejelentkezési kötelezettségünknek, mehetünk is tovább. Elvileg azt hiszem 10 vagy 14 napunk van bejelentkezni, utána valami bünti jár. De gyanítom, hogy a valóságban, ha lejárt ez az időszak, csak szólnak az ügyintézők, hogy nem azon a napon telepedtünk le kint, mint amit mondunk, hanem 10 (vagy 14) nappal az aznapi nap előtt és kacsintanak egyet. De lehet tévedek és kicsengettetik a büntit, nem tudom, inkább csináljuk meg időben. Addig úgysem tudunk semmi mást intézni.


3. Bankszámlanyitás

Hol:
Tetszőleges bank tetszőleges fiókja, én a Sparkasse-t választottam

Mi kell hozzá:
Érvényes személyi vagy útlevél
Meldebestätigung (lásd 2-es pont)

Mit kell tenni:
Én online kértem egy időpontot bankszámlanyitáshoz másnapra. A megadott időben bebattyogtam, egy úr fogadott, egy külön irodában türelmesen elmondta a lehetőségeimet, kiválasztottuk a számomra legmegfelelőbb opciót és elintéztük a papírmunkát. Az egész nem tartott tovább negyedóránál. Azt csak halkan jegyzem meg, hogy a számlavezetés 1250 eurós havi forgalom felett ingyenes (ennyi azért biztos lesz), az utalások, készpénzfelvételek, kártyás fizetések ingyenesek, sőt, még eurót használó egyéb országban sincs plusz díja a kártyahasználatnak. Azaz, ha mondjuk Spanyolországban fizetek egy boltban, mivel ott is euró van, így ott sincs pluszköltség. Nem rossz. Magyarországon nem így van, mivel nálunk ugyebár forint van, így ha otthon fizetek, van valamennyi járulékos díj.


4. Mobilszám

Hol:
Jókat hallottam a Lidl-ről, mint mobilszolgáltató (nem vicc, kint van ilyen), továbbá a Lebara-ról is. Nekem ez utóbbi van, most igényeltem egy ingyenes plusz sim-kártyát Korminak. A Lidl-ös szerintem (meglepő módon) a Lidl-ben fellelhető, a Lebara-sat nem tudom, hol lehet beszerezni, nekem ismerősök intézték.

Mi kell hozzá:
Passz, szerintem semmi.

Mit kell tenni:
Bemész, megveszed, aktiválod, használod, örülsz neki.


5. EÜ pénztár (Krankenkasse)

Hol:
Több szolgáltató is van, én az ismerőseim ajánlása alapján az AOK-t választottam. Érdekes, hogy van magyar ismertetőjük is.
Landesberger Str. 150-152, 80339 München

Mi kell hozzá:
Ha nagyon jó vagy, akkor már kitöltött nyomtatvánnyal mész, de ez nem feltétlenül szükséges. Célszerű továbbá vinni egy igazolványképet a készülő kártyához, mert egy-két hét múlva levélben kérni fogják és ezzel meg lehet spórolni ezt a fölösleges kört.

Mit kell tenni:
Bemész személyesen az irodájukba, jelzed igényed, hogy tag szeretnél lenni. (Kérhetsz időpontot is, de nem muszáj. Én délben mentem, de egy lélek sem állt a sorban.) Ki fognak tölteni egy formanyomtatványt az adataid alapján. Ha vittél saját nyomtatványt, akkor azt fogják iktatni. Add oda az igazolványképet, hogy azt is tűzzék hozzá. Adnak egy igazolást, hogy tag lettél (Mitgliedbescheingigung), ezt őrizd meg, le kell majd adnod a munkáltatónál. Az egész folyamat elvileg online és levélben is intézhető, de szerintem sokkal gyorsabb, ha személyesen beballagsz, így én ezt javaslom. A kártya elvileg egyben európai egészségkártya is, azaz ha más EU országban történik velünk valami, a kártya segítségével díjmentesen kapunk ellátást.


6. Adóhatóság (Finanzamt)

Hol:
Deroystrasse 4, 80335 München

Mi kell hozzá:
Érvényes személyi vagy útlevél
Meldebestätigung (ebben nem vagyok biztos)

Mit kell tenni:
Bemész, húzol egy sorszámot. Ha sorra kerültél, akkor mondd, hogy most költöztél ide, bejelentkeztél a KVR-nél és szeretnéd megkapni az adóazonosító-számodat (Steueridentifikationsnummer). Ha elég idő eltelt a bejelentkezés óta (3-4 nap elég kell legyen), akkor már benne leszel a rendszerben. Esetleg emiatt érdemes lehet odatelefonálni, mielőtt mész, hogy ne fuss lyukra. Ha megvan, akkor erről kapsz egy nyomtatványt, ezt is le kell majd adnod a munkáltatónál, továbbá nekem egy papírt is ki kellett töltenem, ez alapján a hölgy megigényelte nekem az Elektronischen Lohnsteuerabzugsmerkmale-t (ELStAM), amiről fogalmam sincs, hogy mikor és mire kell majd J


Végszó

Elvileg ezzel a végére is értünk a kinti adminisztrációnak. Én azt tapasztaltam, hogy mindenhol gyorsak, korrektek és kedvesek voltak. Legtöbbet a KVR-nél vártam, de az ott tolongó bevándorlótömeghez képest még ott is fénysebességgel dolgoztak. Az EÜ pénztárban, adóhivatalban, bankfiókban történő ügyintézés mind-mind perceket vett csak el az életemből. Úgyhogy ne ijedjünk meg, leírva ez soknak tűnhet, a valóságban egyáltalán nem éreztem nagy macerának az egész folyamatot.


10 megjegyzés:

  1. Nagyobb településeken nagy a forgalom a hivatalokban. Vidéken meg tisztára meglepődnek ha betéved egy ügyfél. Én NRW-ben még nem talalkoztam olyan hellyel, ahol várni kellett volna. Ráadásul itt nem is gyakori a kulfoldi, szoval nagyon segitőkészek. Lebarás kártyát benzinkutakon meg kioszkokban lehet kapni.

    VálaszTörlés
  2. Fenti megjegyzés természetesen Vidékre vonatkozik. Kölnben már teljesen más a helyzet. Amit még szerintem érdemes megemlíteni, az az integrációs tanfolyam. Ha nem vagy jó németből, akkor célszerű a BAMF (bevándorlási hivatal)-nál bejelentkezni. Minden unios állampolgár megkapja az engedélyt. Ennek birtokában elkezdhetjük a tanulást. Gyajorlatilag bárhol Németországban. Jellemzően népfőiskolai rendszerben 100 órás blokkokban. Óránként 1.2 ojrót kell fizetni. Van délelőtti délutáni és esti tanfolyam is. Jelentkezni levélben a BAMF-nál az oldalukon található formanyomtatványon lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zoli!

      Köszi a javaslatot, az integrációs tréningről mindenképpen fogok írni egy posztot. Én elég jól (a nagyátlaghoz képest) beszélek németül, így nálam ez nem aktuális probléma, de Kormi tervezi, hogy beiratkozik. Amíg viszont nincs releváns információm róla, addig nem tudok miről írni. De ami késik, nem múlik :)

      Köszi a hozzászólást, olvass minket továbbra is :)

      Üdv,
      Cirmi

      Törlés
  3. Sziasztok!
    Mobil: a Lidl-nél jobb az 1&1. Ha figyeled a tarifa akciókat, akkor lehet jókat kifogni. Én pl. 100 perc beszélgetés és 100 sms bármely belföldi hálózatba és 1GB 3G net, utána GPRS csomagért fizetek havonta 9,9 Euro-t.
    3 hónap múlva fognak majd jelentkezni (szerintem Bayern-ben is), hogy nyilvántartásba akarnak venni, mint tartósan itt élő EU-s állampolgár. Le kell adni egy fényképet, és ki kell tölteni egy lapot. Ennyi.
    Aztán idővel családi pótlék, jobb adóosztály, és egyéb ilyen finomságok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Őszintén szólva eddig az 1x1-ről nem is hallottam. Amíg nem derült ki, hogy céges telefonom lesz, én a lebara flexi500-as csomagjával szemeztem (http://www.lebara.de/flexi). Bőven drágább, mint amit Te említettél, a net is kevesebb benne, viszont 500 perc beszélgetés van az árban 45 ország irányába (köztük Magyarországra is). Ha valaki sokat beszél az otthoniakkal (a kiköltözés elején biztosan elő fog fordulni) és nem akar skype-al és társaival vesződni, akkor ez a havi 20 euró szerintem nem egy rossz ár. Később legfeljebb áttér valamelyik másik szolgáltatóra/csomagra.

      A 3 hónapos nyilvántartásba vételről eddig nem hallottam, itt élő barátaink sem említették, de ha így lesz, mindenképp beszámolok róla itt a blogon :) Az adóosztályokról, kedvezményekről és hasonló pénzügyi dolgokról mindenképp tervezek majd egy bejegyzést írni, csak kell még hozzá sok információ (a pénzügyes dolgokban kicsit idegenül mozgok).

      Köszi a hozzászólást!

      Üdv,
      Cirmi

      Törlés
  4. Én tavaly nyáron jöttem ki dolgozni, a sorrend nem teljesen ez volt, és vannak eltérések a különböző hivatalokhoz történő bejelentkezéskeben, pedig csak 30 km-re vagyok Münchentől. Ami szemet szúrt, hogy a Sozialversicherungsnummer-ről, annak igényléséről nem írsz. Én már 2005-ben végigjártam egyszer ezeket a lépcsőket, és pont Sozialversicherungsnr-t nem kaptam. Akkor Münchenbe kellett bemenni, mivel a munkáltatóm adóhivatala ott volt. Az ottani adóhivatal, amit te is írtál, na az kérte meg nekem a Sozialversicherungsnr-t, ami személyre szóló és mindig ugyanaz marad Németorszagon belül.

    A lakhely bejelentése kisebb helyeken a Bürgerbüro-ban intézhető. Ha bejelentkeztél, akkor érdemes először elmenni az adóhivatalab (Finanzamt), hogy legyen adószámod, majd az egyik egészségbiztosítási pénztárhoz. Ott attól függően, hogy sokat vagy keveset keresel, van-e eltartott élettárs, feleség gyerek, magán vagy állami egészségbiztosítási rendszerbe kerülsz. Én is az AOK-t választottam, de sok van belőlük, lehet bőven válogatni.

    Bankszámla: javaslom a teljes bankszámla ügyintézést áttenni valamelyik online bankhoz. Én a Comdirect-et használom, kevesebb automatabol tudok ingyen pénzt felvenni, mint a Sparkasse esetében, de mivel személyesen nem kell intéznem semmit, így inkabb ritkábban többet veszek fel készpénzt. De így nem bombáznak különböző ajánlatokkal. A számlavezetés ingyenes. Minden online intézhető, hazautalás EUR-s számlára ingyen van. Az EC kártyával ingyen fizetek Mo-n, ill. ha otthon van szükségem készpénzre, a Visa electron kártyával HUF-t ingyen veszek fel magyar automatából. Már megérte ez a számla.

    Telefon, internet a lakasba 1und1. Mobil feltöltős, én a simquadrat-ot hasznalom. Kapok egy mobil es egy vezetekes szamot. EU-n belül ingyen van a roaming. Barátnőm az otthoni vezetékesről meg ingyen hív bárhol vagyok az EU-n belül. Jól jött, amikor Angliában voltam hétközben, hogy 0 centért beszéltünk akár órahosszákat skype nélkül. Most csak itt Németországon belül vagyok hét közben úton, de akkor is jó...

    További sok sikert, és ne felejtsd el: amit nem harcolsz ki magadnak a cégen belül, vagy nem mész utána, még akkor is ha alanyi jogon jár neked, nem fog senki segíteni, vagy szólni, hogy az neked jár. Csak egy példa: egyik kolléganőm az angliai kiküldetésekre minden nap azt az órát írta be, amit dolgozott, nem pedig amit ténylegesen külföldön töltött. A könyvelés kurvára nem szólt neki, hogy emiatt több száz eurótól esett el, ami járt volna neki, a törvény alapján. Én szerencsére másképp töltöttem ki az elszámolásaimat, és megkapta a jussom. Szóval mindenki nagyon fogyeljen oda!

    VálaszTörlés
  5. Jómagam nem vagyok vallásos, de mivel megkereszteltek, a kérdésre hogy milyen vallást tekintek magamra nézve alapvetőnek, azt mondtam, hogy katolikus. Ezt be is vezették a bejelentkezésemkor, tehát most várhatom az említett levonásokat az egyház felé, miközben nem is vagyok vallásos?
    Hogyan lehet ezt orvosolni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Igen, tudtommal, ha beírták, hogy vallásos vagy, akkor vonni fogják az adót Tőled. Nem tudom, hogy miképp és hogyan lehet ezen változtatni, én a helyedben felhívnám a Kreisverwaltungsreferat-ot és ott érdeklődnék, hogy mi ilyenkor a teendő.

      Üdv,
      Cirmi

      Törlés
  6. 0 m

    Hack pengar get from edwin lund

    VálaszTörlés
  7. tack jag kan inte känna annars
    åt er

    VálaszTörlés